Vragen en antwoorden: vliegroutes
Hoe zijn de vliegroutes tot stand gekomen?
Op basis van zes uitgangspunten zijn er in samenspraak met alle deelnemers aan de Tafel van Alders Lelystad veilige vliegroutes ontwikkeld. Deze uitgangspunten zijn:
Unanieme keuze voor routevariant B+
Het was niet eenvoudig met elkaar tot overeenstemming te komen. Ook is er intensief met inwoners gediscussieerd. Hiervoor zijn vele bijeenkomsten belegd. Uiteindelijk heeft dit geleid tot het routeontwerp, de zogenoemde routevariant B+. Dit ontwerp heeft met afstand de beste resultaten, vermijdt de woonkernen en ontziet de natuur. Het aantal inwoners dat door geluid wordt gehinderd is tot een minimum teruggebracht. Alle informatie hierover is te vinden in het Milieu Effect Rapport en de bijbehorende rapportages over de routes. De Tafel heeft dan ook unaniem besloten de staatssecretaris te adviseren om routevariant B+ te volgen. Dit advies is in het Luchthavenbesluit overgenomen.
Op basis van zes uitgangspunten zijn er in samenspraak met alle deelnemers aan de Tafel van Alders Lelystad veilige vliegroutes ontwikkeld. Deze uitgangspunten zijn:
- In de lucht moeten vliegtuigen elkaar veilig kunnen kruisen.
- De afwikkeling van het Schipholverkeer mag niet worden belemmerd.
- Er vindt afstemming plaats met laagvliegroutes van militairen en militaire oefengebieden.
- Op de grond moeten bewoonde gebieden zo min mogelijk hinder ervaren / ondervinden van het geluid (buiten woonkernen blijven en op 6000 voet over het 'oude land' vliegen).
- Over de Natura 2000-gebieden mag niet onder een hoogte van 3000 voet worden gevlogen.
- De ligging van de bestaande baan is bepalend voor de start- en landingsrichtingen.
Unanieme keuze voor routevariant B+
Het was niet eenvoudig met elkaar tot overeenstemming te komen. Ook is er intensief met inwoners gediscussieerd. Hiervoor zijn vele bijeenkomsten belegd. Uiteindelijk heeft dit geleid tot het routeontwerp, de zogenoemde routevariant B+. Dit ontwerp heeft met afstand de beste resultaten, vermijdt de woonkernen en ontziet de natuur. Het aantal inwoners dat door geluid wordt gehinderd is tot een minimum teruggebracht. Alle informatie hierover is te vinden in het Milieu Effect Rapport en de bijbehorende rapportages over de routes. De Tafel heeft dan ook unaniem besloten de staatssecretaris te adviseren om routevariant B+ te volgen. Dit advies is in het Luchthavenbesluit overgenomen.