Alderstafel Lelystad ontwikkeling airport
Zoeken
  • Welkom
  • Uitvoering 2015-2018
    • ruimtelijke inpassing
    • ontsluiting
    • leefbaarheid
    • routes
    • vergunningen
    • economie
  • Vragen en antwoorden
  • Besluitvorming 2009-2014
  • CROLL
  • Contact

Routes

Afspraken vastgelegd

Uitwerking van de routes vindt plaats binnen de kaders vastgelegd in het Luchthavenbesluit. De afspraken tussen de luchthaven Lelystad, de LVNL, de CLSK en ministerie I&M om de luchtverkeersdienstverlening te realiseren zijn vastgelegd in een intentieovereenkomst (Stcrt nr. 2015-9645, dd.  7 april 2015). Over de uitvoering van de verkenningen naar een verdere optimalisatie van de routes wordt nog een advies uitgebracht (zie ad.1. Algemene Uitgangspunten). Dit advies kan aanleiding zijn om onderstaande acties 5, 6 en 7 bij te stellen.

Portefeuillehouder: Ministerie IenM/LVNL

Wat gaat er gebeuren?

Planning

1. Wijziging Regeling luchtverkeersdienstverlening          
2. Implementatie luchtruimwijzigingen en civiel-militaire samenwerking      
3. Aansluiting routestructuur op de ATS-routes         
4. Vaststelling en publicatie luchtruim- en procedurewijzigingen        
5. Verkenning mogelijkheid van een experiment voor mitigeren hinder tussen Dronten en Swifterbant waaronder de mogelijkheid van een gekromde eindnadering
6. Nader onderzoek naar het midden tussen Biddinghuizen en Elburg (evt later gevolgd door experiment) 
7. Nader onderzoek op basis van feitelijke operatie van verlaging 1700ft naar 1500ft bij Almere-Oost
(eventueel later gevolg door experiment)         
1 januari 2018 ​
1 januari 2018 ​
1 januari 2018 ​
1 januari 2018
1 juli 2020

​1 juli 2020

​1 juli 2020

Stand van zaken

Uitwerking van de routes vindt plaats binnen de kaders vastgelegd in het Luchthavenbesluit. De afspraken tussen de luchthaven Lelystad, de LVNL, de CLSK en ministerie I&M om de luchtverkeersdienstverlening te realiseren zijn vastgelegd in een intentieovereenkomst (Stcrt nr. 2015-9645, dd. 7 april 2015). Over de uitvoering van de verkenningen naar een verdere optimalisatie van de routes wordt nog een advies uitgebracht (zie ad.1. Algemene Uitgangspunten). Dit advies kan aanleiding zijn om onderstaande acties 5, 6 en 7 bij te stellen.

1. Wijziging Regeling luchtverkeersdienstverlening (1 januari 2018)

2. Implementatie luchtruimwijzigingen en civiel-militaire samenwerking (1 januari 2018)

3. Aansluiting routestructuur op de ATS-routes (1 januari 2018)

4. Vaststelling en publicatie luchtruim- en procedurewijzigingen (1 januari 2018)

5. Verkenning mogelijkheid van een experiment voor mitigeren hinder tussen Dronten en Swifterbant, waaronder de mogelijkheid van een gekromde eindnadering (1 juli 2020)

6. Nader onderzoek naar het midden tussen Biddinghuizen en Elburg (evt later gevolgd door experiment) (1 juli 2020)

7. Nader onderzoek op basis van feitelijke operatie van verlaging 1700ft naar 1500ft bij Almere-Oost (eventueel later gevolg door experiment) (1 juli 2020)
​
In april 2015 is een intentieovereenkomst tussen N.V. Luchthaven Lelystad, Luchtverkeersleiding Nederland, Ministerie van Defensie en Ministerie van Infrastructuur en Milieu inzake het realiseren van luchtverkeersleiding voor Lelystad Airport getekend en gepubliceerd. Deze overeenkomst bevat nadere afspraken tussen de genoemde partijen met betrekking tot de realisatie van de beoogde dienstverlening.
 Over de uitvoering van de verkenningen naar een verdere optimalisatie van de routes wordt nog een advies uitgebracht door de Alderstafel. Dit advies kan aanleiding geven tot bijstelling van de acties die nu gepland staan voor realisatie voor 1 juli 2020. ​

Overeenkomstig de per april 2015 gesloten Intentieovereenkomst is in oktober 2015 een “Plan van aanpak realisatie verkeersleiding Lelystad Airport” vastgesteld. Dit projectplan is gericht op een realisatie van plaatselijke verkeersleiding (LVNL), naderingsverkeersleiding (CLSK) en verdere uitwerking van de routestructuur en bijhorend luchtruim per 1 april 2018, en bevat o.a. de volgende werkzaamheden:
  • Mens: Werven, selecteren en vakbekwaam maken van verkeersleiders
  • Machine: Ontwerp, verwerving en implementatie van de benodigde systemen
  • Procedure: Luchtruim, route en procedure ontwerp 
        
Aan dit projectplan wordt uitvoering gegeven.  De beperkte beschikbaarheid van verkeersleiders kan mogelijk impact hebben op de voortgang.
Deze wordt nauwgezet gemonitord en heeft de volle aandacht van alle betrokkenen. Het  definitieve voorontwerp van de routes en luchtruimprocedures zal conform de artikel 5.11- procedure aan de Luchtvaartcommissie (LVC) worden voorgelegd. Na advisering door de LVC kunnen de routes en procedures  worden gepubliceerd. Deze publicatie dient plaats te hebben gevonden vóór ingebruikname van de uitbreiding van de luchthaven.

    Heeft u vragen? Laat het weten!

Verzenden