Deze website wordt niet meer beheerd.
Uitgangspunten werkprogramma Alderstafel 2.0
Het Werkprogramma van de Alderstafel Lelystad bevat zes werksporen en een aantal uitgangspunten. Drie uitgangspunten verdienen aandacht.
1. Er vindt een tussentijdse evaluatie plaats bij de realisatie van de eerste tranche van 25.000 vliegtuigbewegingen.
Het ondernemingsplan geeft aan dat bij versnelde groei in 2028 het volume van 25.000 bereikt wordt. De evaluatie moet dus voor dat moment zijn afgerond. Het werkprogramma geeft aan dat het uitvoeren van de evaluatie valt onder verantwoordelijkheid van de procesregie van de Alderstafel, na overleg over de resultaten en conclusies aan de Alderstafel.
Om hier invulling aan te geven zal een opzet van de evaluatie worden opgesteld door de procesregie, na overleg aan de Tafel. Deze opzet zal aan de opdrachtgever worden aangeboden met het verzoek de tijdige uitvoering hiervan te borgen voordat het volume van 25.000 vliegtuigbewegingen bereikt is.
2. Het Rijk en de regio spannen zich in om de rol en functie van de wettelijk voorgeschreven Commissie Regionaal Overleg voor de Luchthaven Lelystad zoveel als mogelijk te stroomlijnen met het overleg aan de Alderstafel en voorzover mogelijk dit overleg de functie te laten vervullen van de wettelijk CRO.
De Alderstafel begeleidt de realisatie van een luchthaven voor groothandelsverkeer als twinluchthaven van Schiphol met de daarbij benoemde implementatiepunten zoals opgenomen in dit werkprogramma. Conform de huidige planning reikt die rol tot het moment waarop de luchthaven Lelystad in 2018 operationeel wordt. De CROL richt zich op de luchthaven zoals deze thans operationeel is voor klein verkeer, en vanaf 2018 zoals de luchthaven dan operationeel zal zijn voor groothandelsverkeer.
3. Onder regie van de voorzitter wordt jaarlijks een beknopt verslag van de voortgang in de realisatie opgesteld. Deze wordt toegezonden aan de Staatssecretaris van IenM.
Hieraan zal worden toegevoegd de monitoring van de verkeersontwikkeling op Schiphol – onder meer aan de hand van de jaarlijkse gebruiksprognose Schiphol. Aan de hand van de feitelijke ontwikkelingen worden de prognoses geactualiseerd en gespiegeld aan het Ondernemingsplan voor de ontwikkeling van Lelystad Airport. Mede op basis hiervan kan de voortgang en tijdigheid van het operationeel ter beschikking komen van de gebruiksruimte, zoals vergund in het luchthavenbesluit, aan Tafel besproken worden.
1. Er vindt een tussentijdse evaluatie plaats bij de realisatie van de eerste tranche van 25.000 vliegtuigbewegingen.
Het ondernemingsplan geeft aan dat bij versnelde groei in 2028 het volume van 25.000 bereikt wordt. De evaluatie moet dus voor dat moment zijn afgerond. Het werkprogramma geeft aan dat het uitvoeren van de evaluatie valt onder verantwoordelijkheid van de procesregie van de Alderstafel, na overleg over de resultaten en conclusies aan de Alderstafel.
Om hier invulling aan te geven zal een opzet van de evaluatie worden opgesteld door de procesregie, na overleg aan de Tafel. Deze opzet zal aan de opdrachtgever worden aangeboden met het verzoek de tijdige uitvoering hiervan te borgen voordat het volume van 25.000 vliegtuigbewegingen bereikt is.
2. Het Rijk en de regio spannen zich in om de rol en functie van de wettelijk voorgeschreven Commissie Regionaal Overleg voor de Luchthaven Lelystad zoveel als mogelijk te stroomlijnen met het overleg aan de Alderstafel en voorzover mogelijk dit overleg de functie te laten vervullen van de wettelijk CRO.
De Alderstafel begeleidt de realisatie van een luchthaven voor groothandelsverkeer als twinluchthaven van Schiphol met de daarbij benoemde implementatiepunten zoals opgenomen in dit werkprogramma. Conform de huidige planning reikt die rol tot het moment waarop de luchthaven Lelystad in 2018 operationeel wordt. De CROL richt zich op de luchthaven zoals deze thans operationeel is voor klein verkeer, en vanaf 2018 zoals de luchthaven dan operationeel zal zijn voor groothandelsverkeer.
3. Onder regie van de voorzitter wordt jaarlijks een beknopt verslag van de voortgang in de realisatie opgesteld. Deze wordt toegezonden aan de Staatssecretaris van IenM.
Hieraan zal worden toegevoegd de monitoring van de verkeersontwikkeling op Schiphol – onder meer aan de hand van de jaarlijkse gebruiksprognose Schiphol. Aan de hand van de feitelijke ontwikkelingen worden de prognoses geactualiseerd en gespiegeld aan het Ondernemingsplan voor de ontwikkeling van Lelystad Airport. Mede op basis hiervan kan de voortgang en tijdigheid van het operationeel ter beschikking komen van de gebruiksruimte, zoals vergund in het luchthavenbesluit, aan Tafel besproken worden.