Vragen en antwoorden: windmolens / windturbines
De windmolens: zijn deze een gevaar voor de veiligheid?
Bij het ontwerpen van de vliegroutes is met het bestaan van de windmolens rekening gehouden. Van de 623 windmolens zijn er 42 die door één of meerdere obstakelvlakken steken.
Welke consequenties heeft de vliegveiligheid voor bestaande en nieuwe turbines?
Bij het ontwerpen van de vliegroutes is met het bestaan van de windmolens rekening gehouden. Van de 623 windmolens zijn er 42 die door één of meerdere obstakelvlakken steken.
Welke consequenties heeft de vliegveiligheid voor bestaande en nieuwe turbines?
- Bestaande windmolens vallen onder een overgangsregeling en mogen ongeacht hun hoogte blijven staan.
- Voor nieuwe windmolens van meer dan 150 meter hoogte geldt dat zij mogen worden geplaatst als een verklaring van geen bezwaar is afgegeven door de ILT. De ILT voert hiervoor een vliegveiligheidstoets uit.
- De uitkomsten van deze toets kunnen in de nabijheid van de luchthaven en onder de aan- en uitvliegroutes leiden tot beperkingen aan de hoogte of situering.
- De ontwikkeling van Lelystad Airport heeft geen negatieve invloed op het realiseren van de nationale en provinciale doelstellingen voor windenergie. De provincie en het Rijk (de ministeries EZ en I&M) werken de afstemming van de luchtvaartplannen en windenergieplannen nader uit.